سفارش تبلیغ
صبا ویژن



گفتگوی پایگاه خبری افرا  با  عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و مدیر انجمن خوشنویسان کرج؛

انجمن خوشنویسان کرج با 195 عضو رسمی ممتاز، به مقام نخست کشور نایل گردید

( بخش اول ) :

وارد حیاط که می شوی یک آسمان وسیع با درختانی بلند و یک حوض بزرگ می بینی ... پنجره های رنگی و ساختمان قدیمی آن فضایی سنتی را برایت ترسیم می کند.

وارد سالن که می شوی متن ها یا فراخوانهایی که بر روی دیوار نصب شده است با قلمی خوش و زیبا نگارش شده است که از جنس کلمات تایپی و ماشینی نیست.

و... تعدادی هنرجو را می بینی که برای آموزش به اینجا آمده اند... با خود می گویم در عصر رایانه و اطلاعات علاقمندی هنرجویان جوان برای یادگیری آنچه که بوی سنت می دهد، شگفت انگیز است!

بی تردید اینجا مکانی متفاوت با مکانهای دیگر است. اینجا «انجمن خوشنویسان کرج» است!

در این راستا به گفتگویی نشستیم با ابراهیم حسنی، رئیس کمیسیون حقوقی و عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و مدیر انجمن خوشنویسان کرج که توجه خوانندگان عزیز را به آن جلب می کنیم؛

***

 

نگاهی به انجمن خوشنویسان ایران:

 

عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران پیرامون تاریخچه انجمن خوشنویسان ایران می گوید: انجمن خوشنویسان ایران در گذشته به صورت کلاسهای آزاد خوشنویسی بوده است علت پیدایش انجمن خوشنویسان به این دلیل بود که در دوره پهلوی تصمیماتی تحت تاثیر آتاتورک ترکیه گرفته شده بود. یکی از اصلاحاتی که آتاتورک پیش آورده بود « تغییر ساختار خط »بود. ترکهای عثمانی به خط ثلث و نسخ کار می کردند و کشوری اسلامی بود که خط خود را تغییر دادند و خود را به اروپا منتسب کردند که در پیشرفتهای فرهنگی سهیم باشند و خود را به آن سمت سوق دهند در نتیجه خط خود را هم لاتین کردند. در این میان برخی از طرفدارانی خود شیفتة فرهنگ غرب تصمیم گرفتند که ساختار خط فارسی را به خط لاتین برسانند . فرهیختگان ایرانی هم به این نکته پی بردند که چنانچه به خط لاتین برسیم یک « گسیختگی فرهنگی» پیش می آید .

گسیختگی فرهنگی آن است که در برهه ای از زمان تاریخ فرهنگی خود را از یاد ببریم. و« از خود بیگانگی فرهنگی» ایجاد می شود و ما بخشی از فرهنگ یا خط بیگانه می شویم .

در دوره پهلوی زمانی که می خواستند خط را تغییر دهند عده ای از ایرانیان رادمرد تصمیم گرفتند به مردم جامعه هنر خط فارسی را بشناسانند و بدین ترتیب « انجمن خوشنویسان» به وجود آمد.

هستة اصلی انجمن خوشنویسان توسط مرحوم زعیمی، دکتر مهدی بیانی، حسن و حسین میرخانی، ابراهیم بوذری، علی اکبر کاوه، معصومه زنجانی،در سال 1329 تشکیل شد. و در سال 1346 انجمن خوشنویسان ایران رسماً به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز نمود. امروز 250 شعبه در سراسر کشور و 6 شعبه خارج از کشور در حال فعالیت و احداث وجود دارد.

***

 

پیدایش انجمن خوشنویسان کرج :

 195 عضو رسمی ممتاز در انجمن خوشنویسان کرج

 

مدیر انجمن خوشنویسان کرج در ادامه گفتگو با خبرنگار افرا در رابطه با پیدایش انجمن خوشنویسان کرج می افزاید در سال 1361 توسط استاد غلامرضا خلج بنیان نهاده شد و هیچ مکان مشخصی نداشت.

محل تبلیغ و تدریس خوشنویسی در شهر کرج تا سال 1368 کتابخانه­ها و مدارس کرج بوده است . در سال 1368 طبق آئین نامه دفتر مرکزی ایران و تاسیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان،رسماً در آبان ماه 1368 تأسیس گردید. در آن سالها انجمن خوشنویسان کرج حدود 5 استاد و 50 هنرجو داشت اما امروزه با گذشت 20 سال با کوشش و پایمردی همة اساتید انجمن خوشنویسان کرج بالغ بر 1000 هنرجو دارد. و 26 مدرس و 9 واحد آموزشی خارج از انجمن و با 195 عضو رسمی ممتاز،به مقام نخست کشور نائل گردیده است.

***

 

فعالیتهای انجمن خوشنویسان کرج:

 

استاد حسنی در بخش دیگری از این گفتگو فعالیتهای انجمن خوشنویسان کرج را در چند مرحله عنوان کرد و افزود:دورة آموزشی انجمن خوشنویسان به 5 دوره مقدماتی شامل: متوسط،خوش،عالی، ممتاز واخیراً تأسیس کلاسهای فوق ممتاز دایر گردیده است.

12 نفر از مدرسان این شعبه به درجه فوق ممتاز نائل گشته و بالاترین آمار تعداد فوق ممتاز در کل کشور را کسب نموده است.

انجمن خوشنویسان کرج از سال 1368 تا کنون 24 مجلس گردهمایی و همایش اعضاء،مدرسان و اساتید ارشد انجمن خوشنویسان ایران را فراهم نموده است و از این حیث نیز رتبه نخست کشور را کسب نموده است .     (ادامه دارد....)                                                                                             

                                                                               « لیلا فخیم »

 

   گفتگوی پایگاه خبری افرا  با  عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و مدیر انجمن خوشنویسان کرج؛

انجمن خوشنویسان کرج با 195 عضو رسمی ممتاز، به مقام نخست کشور نایل گردید

( بخش دوم ) :

 

یازدهمین مجمع بزرگ نمایندگان خوشنویسان کشور به زودی در کرج برگزار می شود

 

انجمن خوشنویسان کرج با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج و مسئولین امور فرهنگی کرج یازدهمین مجمع بزرگ نمایندگان خوشنویسان کل کشور را در دی ماه سالجاری برگزار خواهد نمود.

همچنین جشنواره پاسداشت بیستمین سال تأسیس انجمن خوشنویسان کرج در آبان ماه 1388 وبرپایی نمایشگاهی از آثار استادان و اعضای انجمن خوشنویسان، نمایشگاه بزرگداشت انقلاب شکوهمند مردم ایران در 22 بهمن ماه جشن،پایان سال تحصیلی 89-88 و سخنرانی یکی از اساتید برجسته خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران از برنامه­های آتی این انجمن خواهد بود.

با توجه به اینکه انجمن خوشنویسان کرج یکی از انجمن های فعال زیر مجموعه ادارة فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج است از حمایت و پشتیبانی این اداره برخوردار بوده و تعامل خوبی با وی دارد.

عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و انجمن خوشنویسان کرج در ادامه افزود انجمن خوشنویسان کرج به منظور ارتقاء سطح دانش فرهنگی،هنری و ادبی خود پایان هر ماه با حضور یکی از اساتید هنر خوشنویسی،ادبیات ،موسیقی،تئاتر،مجسمه سازی و... محفلی تحت عنوان « محفل انس» برگزار می نماید.

تأسیس محفل انس از فروردین ماه 1388 به سایر فعالیتهای فرهنگی انجمن خوشنویسان کرج افزوده گردید. تا کنون در مباحثی چون : جایگاه خط در هنر خوشنویسی، نقاش سیاه مشق در خط نستعلیق، نقش کتابت و شیوه نگارش کتابت در خوشنویسی،تنوع شیوه در تکامل خوشنویسی، نقش موسیقی و ارتباط با خوشنویسی محافلی برگزار شده است.

 

***

تأثیر مدرنیته بر خوشنویسی:

 

خوشنویسی بدون تأمل در تفکر بزرگان «هنر برای هنر» است!

 

استاد حسنی حضور خودکار،روان نویس و سایر ادوات مدرن نوشتاری را محدودیتی برای جایگاه قلم سنتی دانست و گفت: با حضور صنعت چاپ و دستگاه تایپ و ماشین تحریر به تدریج از کاربرد هنر خوشنویسی کاسته شد.

در گذشته« کتاب قرآن» و« دیوان حافظ» توسط خوشنویسان به رشته تحریر در می آمد. از این رو برخی خوشنویسان در طول سال چندین بار کتاب قرآن را خوشنویسی می کردند. به دلیل نبود صنعت چاپ، این کار به طور مکرر نگارش می شد و این نگارش به اقصی نقاط دنیا منتقل می شد و همة این دست نوشتة قرآنها در موزه های کشور به ویژه در آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

تا اینکه در دورة قاجار با صنعت چاپ مواجه می شویم. با ورود صنعت چاپ کم کم از نفوذ و کاربرد خوشنویسی کاسته شد. در مواردی چاپ سنگی بود که خط نستعلیق یا هر خط دیگری نوشته و چاپ سنگی می شد. اما بعدها خوشنویسان فقط « سرلوح » می نوشتند.

امروزه با ورود رایانه می بینیم که انواع خطهای نستعلیق نیز به رایانه راه یافته و بسیاری از افراد حتی نامه­های اداری،مطالب شخصی و... را با استفاده از این خطوط می نویسند.

کم کم دامنة خوشنویسی کاربرد عملی و بازاری خود را از دست می دهد اما آنچه مهم است اینکه « احساس و مفاهیمی» که در هنر خوشنویسی وجود دارد در رایانه موجود نیست.!

و انسان هنرمند می تواند احساس هنری خود را به نسلهای دیگر انتقال دهد، از آنجا که حالات روحانی ما در هنر نهفته است و هنر ما را به آسمان معنویت و آرامش می رساند.

مدیر انجمن خوشنویسان کرج معتقد است انسان با هنر، افکار خود را انتشار می دهد و انسان عصر آینده با خستگی­های ناشی از زندگی ماشینی، احساسات خود را به وسیله هنر تسکین می دهد چرا که هنر، زیبایی و مفاهیم والا را القاء می کند.

خوشنویسی بدون تأمل در تفکر بزرگان« هنر برای هنر» است بنابراین در این هنر نیز باید از تفکر بزرگان استفاده شود و در نهایت اینکه هنر باید در« خدمت مردم » باشد.

 

                                                                                   «لیلا فخیم»

 

 

 

 

 

 

 



 

کلمات کلیدی :
ارسال به Google


افرا ::: دوشنبه 88 مهر 6::: ساعت 12:47 عصر

محبت دوستان ()محبت


افرا[2] . انقلاب . تصدی گری . جشنواره . حاکمیتی . حمایت . داستان . داستان کوتاه . فرهنگ . فعالان فرهنگی . کتاب . کرج . کوتاه . مهندسی فرهنگی . نظارت . نمایش . هدایت . واگذاری . ارشاد .