سفارش تبلیغ
صبا ویژن



                                     شورای فرهنگ عمومی فرمانده کلیه دستگاه های فرهنگی کشور است

                                                                                    ***
جلسه مشترک شورای فرهنگ عمومی دو استان تهران و البرز به میزبانی استان البرز در کرج برگزار شد.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و رئیس شورای فرهنگ عمومی گفت: شورای فرهنگ عمومی شورایی سیاستگذار است که مسئولیت فرماندهی، نیازسنجی و جهت دهی به فعالیت تمامی دستگاه های فرهنگی کشور را بر عهده دارد.
حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی در همایش مشترک اعضای فرهنگ عمومی استان های تهران و البرز تعیین مسیر برای دستگاه های فرهنگی را جزو مهمترین اصول فعالیت این شورا عنوان کرد و افزود: با بهره گیری از اصول کارشناسی در این شوراها باید این توان و بنیه را ایجاد کنیم که به محض بروز ناهنجاری در جامعه، جهت گیری ها را تعیین و تمامی دستگاه های مرتبط در این مسیر فعال شوند.
وی به نقش نظارتی و هدایتگر شوراها تاکید کرد و اظهار داشت: اختصاص بودجه فرهنگی به دستگاه ها باید از طریق نیازسنجی صورت گرفته و چنانچه دستگاهی عملکرد قدرتمندی نداشت بودجه آن ارگان باز پس گرفته شده و در اختیار دستگاه موفق قرار گیرد.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و رئیس فرهنگ عمومی، سایر دستگاه های فرهنگی را درخدمت شورای فرهنگ عمومی معرفی و خاطرنشان کرد:هیچ دستگاهی رقیب این شورا نبوده و تمامی دستگاه ها ملزم به اجرای مصوبات آن می باشند.
حجت الاسلام و المسلمین تقوی با انتقاد از عدم آگاهی برخی مدیران و اعضای شورا نسبت به وظایف و اهداف تشکیل آن،برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی را به عنوان یک راهکار پیشنهاد و تصریح کرد: این کلاس توجیهی باید در مباحثی چون اداره شورا، مباحث، اصول پیش برد اهداف و نیز رسالت فرهنگی برگزار گردد.
وی عدم نیاز سنجی،‌ آینده نگری و اولویت بندی را از مهمترین مشکلات این شوراها برشمرد.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری ائمه کشور همچنین مدیران را عامل فرهنگ معرفی و خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی باید دارای نگرش عمیق فرهنگی بوده و به شیوه های مدیریتی اشراف داشته باشند تا بتوانند از برگزاری جلسات شورا بهره برداری عملی کنند.
مدیرکل ارشاد استان تهران نیز در این جلسه مشترک به ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله گذشته شورا پرداخت و گفت: در شورای فرهنگ عمومی استان 9 جلسه تشکیل شد که طی آن 27 دستور کار و 45 مصوبه داشته ایم.
جلیل سائلی ادامه داد: در شورای فرهنگ عمومی شهرستانها نیز در مجموع 80 جلسه فرهنگ عمومی برگزار شده که 330 مصوبه داشته که این آمار نسبت به زمان مشابه خود با پیشرفت قابل توجهی روبه رو بوده است.
ضرورت تشکیل شورا نفوذ در لایه های آشکار و نهان فرهنگ است
در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن کازرونی امام جمعه شهرستان کرج و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز ضرورت تشکیل شورا را نفوذ در لایه های آشکار و نهان فرهنگ و تدبیر در آن ذکر کرد و افزود: خروجی این شورا باید از دو عنصر تدبیر و توکل به خدا نشات گرفته تا بتواند مفید و موثر واقع شود.
حجت الاسلام کازرونی خاطرنشان کرد: چینش اعضای این شورا نیز همین امر را القا می نماید لیکن تغییر برخی فرهنگ ها که در اذهان مردم ملکه شده بسیار دشوار است و به برنامه ریزی و بلند همتی مدیران و اعضای آن نیازمند است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ناهنجاری های فرهنگی را در ابعاد مختلف ارزیابی کرد و گفت: این ناهنجاری ها از نوع پوشش مردم گرفته تا نوع معماری منطقه بر فرهنگ جامعه بسیار تاثیر گذار است.
رشد جمعیت و عدم توازن زیرساخت های فرهنگی در استان البرز
سرپرست استانداری البرز نیز در این همایش با بیان اینکه زیرساخت های فرهنگی این دو استان همسو با رشد جمعیت و مهاجرت بی رویه در آن صورت نگرفته است اظهار داشت: استان تهران در مجموع 15 میلیون نفر را در خود جای داده است که با تفکیک استان البرز قدری از بار مسئولیت این استان کاهش یافت.
عیسی فرهادی گفت: این در حالیست که جمعیت استان البرز و کرج طی سی سال از 46 هزار نفر به 2 میلیون نفر افزایش یافته است.
استاندار البرز نبود زیرساخت های مناسب فرهنگی را از جمله این معضلات در استان البرزعنوان داشته و تصریح کرد: مصلی ها، مساجد و مجامع فرهنگی مناسب برای پاسخ گویی به نیازهای استان البرز هم اکنون فراهم نیست و در این زمینه در بسیاری مناطق استان با مشکل مواجه هستیم.
فرهادی از احداث شهر جدید هشتگرد با جمعیت 400 هزار نفر خبر داد و خاطرنشان کرد: این در حالیست که  در این منطقه تنها یک مسجد ساخته شده و احداث گردیده است.
سرپرست استانداری البرز یاد آور شد: نبود مدارس و مجامع دانشگاهی نیز در آینده این منطقه بسیار تاثیر گذار است و بستر مشکلات بسیاری را فراهم خواهد کرد.
گفتنی است در پایان این جلسه از روسای شوراهای فرهنگ عمومی سه شهرستان اسلام آباد، پاکدشت و شهر ری به ترتیب بعنوان شوراهای برتر دو استان در زمینه اجرای مصوبات و ارائه طرح های مناسب فرهنگی تقدیر شد.


 

 



 

کلمات کلیدی :
ارسال به Google


افرا ::: چهارشنبه 89 آبان 12::: ساعت 5:12 عصر

محبت دوستان ()محبت


افرا[2] . انقلاب . تصدی گری . جشنواره . حاکمیتی . حمایت . داستان . داستان کوتاه . فرهنگ . فعالان فرهنگی . کتاب . کرج . کوتاه . مهندسی فرهنگی . نظارت . نمایش . هدایت . واگذاری . ارشاد .