سفارش تبلیغ
صبا ویژن



نمایشگاه مطبوعات 

 

                             به بهانه اولین حضور مستقل استان البرز در نمایشگاه مطبوعات:

                                                                     * * *

 

رسانه ها در هر جامعه ای جریان ساز هستند و این نکته روشن تر از آن است که نیاز به شرح و بسط داشته باشد. افکار عمومی، قدرت بلامنازع در عصر حاضر هستند و رسانه، نقش اصلی و محوری را در جهت دهی و پردازش افکار عمومی به عهده دارد.
استفاده از ابزار قدرتمندی همچون رسانه و بهره گیری از نفوذ و تأثیر آن در جامعه برگ برنده ای است که می تواند به پیروزی یک دیدگاه یا گروه در گستره ای وسیع بینجامد. در این میان رسانه¬های محلی نیز از نقش بسزایی برخوردارند.
مطبوعات و خبرگزاری های محلی با انعکاس معضلات کوچک هر منطقه به سطوح بالاتر، به عنوان یکی از منابع و بازوهای ابررسانه ها برای تقویت و تعیین خطوط اصلی آنها عمل می کنند.
نمونه تأثیر این امر را می توان در تشکیل استان البرز و نقش غیر قابل انکار رسانه ها در تحقق آرمان ده ساله البرزنشینان مشاهده کرد.
به رغم اینکه سال ها پیش با حضور مقام معظم رهبری در کرج، نخستین زمزمه های شکل گیری استان البرز به گوش رسید، تا مدت ها بعد پیگیری های چندان مؤثری در این خصوص صورت نگرفت و این موضوع به دلیل ضعف سیستم های رسانه ای در شهرستان و کمبود نشریات محلی قوی، به عنوان یک مطالبه عمومی، نمود جدی پیدا نکرد.
منطقه ای که تحت عنوان غرب استان تهران شناخته می شد در تمام این ایام، در حقیقت بستری برای رشد و توسعه بسیاری از ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بود که به دلیل سایه سنگین ابرشهر تهران از امکانات و بودجه های استانی سهمی بسیار اندک نصیبش می شد.
لیکن در چند سال اخیر و با روی کار آمدن دولت «عدالت محور»، روال به گونه ای دیگر شکل گرفت، پیگیری ها جدی تر شد و نیازهایی که در سال های گذشته متراکم شده بودند به شکل جدی تری رخ نمودند. در این بین، سهم رسانه ها در بیان مشکلات و کمبودها و انعکاس آن در گستره ای وسیع ظرف این مدت، بسیار قابل توجه بود.
با وجود اینکه رسانه های کرج نیز همچون سایر ظرفیت های شهرستان درگیر مشکلات ریز و درشتی بودند، همت و کوشش فعالان این عرصه بر ایجاد فضایی جدید قرار گرفت تا استانی تشکیل شود که بتواند به فعالیت آنان و نیز تمامی عرصه های این منطقه استقلال و هویت بخشد.
بر این اساس، نشریات و خبرگزاری ها که اغلب به صورت غیر منسجم در منطقه فعالیت می کردند برای تحقق خواسته بحق مردم تلاشی همه جانبه را آغاز نمودند که در نهایت منجر به تحقق آرزوی سالیان دراز مردم این منطقه و تشکیل استان البرز گردید.
در این حال اولین حضور استان البرز در هفدهمین نمایشگاه بین¬المللی مطبوعات هر چند با دعوت دیرهنگام این استان تازه تأسیس و عدم شکل گیری کامل ساختار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بازه زمانی بسیار کوتاه 48 ساعته و با فشردگی کار صورت پذیرفت، برای ارائه گوشه ای از ظرفیت های این استان در حوزه رسانه و بیان پاره ای از نیازها و مطالبات، مفید و با اهمیت ارزیابی می شود.
با عنایت به جغرافیای سیاسی- فرهنگی استان البرز و ظرفیت ها و توانمندی های این استان در عرصه های گوناگون که اینک با ارتقای سطح تشکیلاتی در انتظار شکوفایی هستند، حضور نشریات محلی حرفه ای که ضمن بازتاب مطالبات مردم و پیگیری آن ها، همچون مخازن فکری و بازوی مشورتی، همیار مدیران ارشد استان باشند بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. بازوهایی مشورتی که در کنار نقد عالمانه و منصفانه، ارائه راهکار و راهبرد را وجهه همت خود قرار دهند و صرف نظر از مقاصد فردی و گروهی، مطالبات کلان مردم را در راستای ایجاد استانی استاندارد و دارای چشم انداز روشن و امیدوار کننده پیگیری نمایند.
تحقق این مهم با عنایت و یاری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رسیدگی ویژه به درخواست های استان البرز و حمایت از شکل گیری، ساماندهی و تقویت نشریات محلی در این استان تسریع و تسهیل خواهد شد.

 


 مهدی عسگری
معاون فرهنگی ـ مطبوعاتی
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز
 



 

کلمات کلیدی :
ارسال به Google


افرا ::: سه شنبه 89 آبان 4::: ساعت 12:29 عصر

محبت دوستان ()محبت


افرا[2] . انقلاب . تصدی گری . جشنواره . حاکمیتی . حمایت . داستان . داستان کوتاه . فرهنگ . فعالان فرهنگی . کتاب . کرج . کوتاه . مهندسی فرهنگی . نظارت . نمایش . هدایت . واگذاری . ارشاد .