سفارش تبلیغ
صبا ویژن



شوراهای فرهنگ عمومی و نیاز به پشتیبانی کارشناسی

 

اشاره

 

امروزه کمتر کسی است که به مسأله برنامه­ریزی در حوزه فرهنگ باور نداشته باشد. گرچه در گذشته گمان می­رفت که یا اساساً امکان برنامه­ریزی فرهنگی وجود ندارد و یا مشکلات آنقدر زیاد است که عملاً مانع برنامه­ریزی می­شود و حتی بعضاً اعتقادی به لزوم برنامه­ریزی در این زمینه وجود نداشت، اکنون در عمل و نظر پذیرفته شده است که در حوزه فرهنگ فرآیند برنامه­ریزی به معنای علمی، هدفدار، روش­مند و قاعده­مند آن می­تواند و باید صورت گیرد.

در ساختار و قوانین نظام جمهوری اسلامی نهادهایی که به طور خاص در حوزة فرهنگ اقدام به تصمیم­سازی و برنامه­ریزی نمایند با کارکردهای متفاوت و تاحدامکان غیر موازی در نظر گرفته شده و سعی شده است اقدامات آنها مکمل و همسو با یکدیگر باشد. یکی از مهم­ترین نهادهایی که بدین منظور تعبیه شده است شورای فرهنگ عمومی است که زیر مجموعة وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و وظیفة هماهنگ­سازی و تجمیع ظرفیت­های نهادها و دستگاه­هایی را که به نوعی متولی اصلی و مستقیم فرهنگ در کشور به شمار می­روند و در این شورا عضویت دارند بر عهده دارد.

کارکرد شورای فرهنگ عمومی

 

شورای فرهنگ عمومی کشور از تعدادی از مسؤولان عالی دولتی و حکومتی که به شکل مستقیم با فرهنگ عمومی جامعه سروکار دارند از جمله وزیران اطلاعات، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور و یا رؤسای سازمان­های تربیت بدنی، صداوسیما و تبلیغات اسلامی تشکیل یافته است. زیر نظر شورای فرهنگ عمومی کشور، در هر استان یک شورای فرهنگ عمومی استان قرار گرفته است که متشکل از مسؤولان دستگاه­های متولی فرهنگ در همان استان می­باشد و هماهنگی­های لازم را در سطح استانی به انجام می­رساند. به همین منوال، زیر نظر شورای فرهنگ عمومی استان، در هر شهرستان یک شورای فرهنگ عمومی شهرستان متشکل از مسؤولان شهرستانی قرار دارد. به عنوان مثال در شورای فرهنگ عمومی کشور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان تربیت بدنی عضویت دارند، در شورای فرهنگ عمومی استان مدیران کل آموزش و پرورش استان و تربیت بدنی استان عضو هستند و در شورای فرهنگ عمومی شهرستان مدیران آموزش و پرورش شهرستان و تربیت بدنی شهرستان حضور می­یابد. در شوراهای استان تصمیم­گیری­ها ضمن همسویی با شورای کشور، متناسب با نیازها و ظرفیت­های استان و شرایط خاص آن انجام می­گیرد. در شوراهای شهرستان نیز روند برنامه­ریزی علاوه بر مطابقت با تصمیمات شورای کشور و استان، متناسب با شرایط و وضعیت اختصاصی هر شهرستان خواهد بود.

شورای فرهنگ عمومی شهرستان

 

با این وصف، شوراهای فرهنگ عمومی که به طور خاص در شهرستان­ها عالی­ترین نهاد فرهنگی محسوب می­شوند بیش و پیش از هر چیز وظیفه مهم تصمیم­سازی و برنامه­ریزی یکپارچه و متمرکز در این حوزه را بر عهده دارند. به همین منظور در هر شهرستان مسؤولان عالی آن شهرستان در این شورا عضویت یافته­اند تا با اشراف کامل­تر و جامع­تری که به حوزه فعالیت دستگاه زیر نظر خود دارند، به حل معضلات فرهنگی شهرستان بپردازند. وجه ممیز شوراهای شهرستانی این است که در آنها تصمیمات اجرایی و عملیاتی اتخاذ می­شود و تصمیمات و سیاست­های کلی ابلاغ شده از سوی شورای کشور و استان نیز در شوراهای شهرستان به مرحلة اجرا می­رسد. در حالی که در شورای کشور و شوراهای استان تصمیمات کلی­تر و با دید کلان که با مرحلة اجرا فاصلة بیشتری دارد اخذ شده و صرفاً سیاست­ها و جهت­گیری­های دستگاه­ها هماهنگ و همسو می­شود. به عبارت دیگر ادارات خرد و اجرایی که در صف خدمت­رسانی به مردم و تعامل با ارباب رجوع قرار دارند وظیفة اجرایی کردن مصوبات و تصمیمات کلان کشور را به عهده دارند؛ چه در نهاد یا وزارتخانه مافوق خود، چه در شوراهای متشکل از این نهادها و وزارتخانه­ها و چه در شوراهای زیرمجموعة آنها که خود در آن حضور دارند.

گرچه پیش­بینی شورای فرهنگ عمومی در قانون برای پیشبرد هرچه بهتر امور، یافتن نقاط کور و برزمین­مانده در کشور، تقسیم وظایف دستگاه­های مسؤول و تعیین سهم هرکدام در برنامه­­های مورد انتظار بوده است، در عین حال، آسیب­ها و موانعی نیز وجود داشته و دارد که همواره این نهاد را تهدید کرده و آن را از اعمال وظیفة مهم و مؤثر خود بازداشته است.

یکی از این آسیب­های جدی و شاید اساسی­ترین آسیب در این عرصه این است که اعضای این شورا در سطح استان و شهرستان، به دلیل کثرت اشتغالات روزمره و حجم فراوان برنامه­های اجرایی در حوزة مسؤولیت خود و نیز کثرت دغدغه­ها و دل­مشغولی­های حوزة اجرایی، فرصت کمتری برای اقدامات علمی و مطالعاتی و پژوهش­های پیمایشی می­یابند تا با رصد کردن دقیق و کارشناسی شدة فرآیندها و تحولات مثبت و منفی فرهنگی، در امر برنامه­ریزی فرهنگی از پشتوانة محکم­تر علمی و تحقیقاتی برخوردار باشند. این امر در شوراهای شهرستان که مستقیماً با مردم در ارتباط و تعامل است و لازم است نیازهای واقعی، عینی، بومی و روزمرة آنان را بشناسد ضرورت خود را بیشتر نمایان می­سازد.

هرچند برخی از مسؤولان دستگاه­ها و ادارات از کارشناسانی برای گردآوری و بررسی اطلاعات مورد نیاز در حوزة فرهنگ بهره می­جویند، این اطلاعات معمولاً جامع و کافی نبوده و عمدتاً به نحو خاص به حیطة مسؤولیت آن دستگاه منحصر می­شود و در خصوص وظایف، اختیارات و محدودیت­های سایر دستگاه­ها و نیز دیگر عوامل محیطی و محاطی در عرصة فرهنگ، خصوصاً با توجه به پیچیدگی و چندوجهی بودن مسائل فرهنگی، کارآیی مطلوب و مورد انتظار را ندارد.

از دیگر سو، تأکید مستمر و پیاپی رهبر حکیم و فرزانة انقلاب مبنی بر لزوم مدیریت جامع و مهندسی فرهنگی و استفاده از نظرات کارشناسی در این حوزه و اخیراً دستور ایشان مبنی بر تهیة پیوست فرهنگی برای طرح­های اجرایی دستگاه­ها و نهادهای حکومتی، ضرورت چاره­جویی و یافتن راهکاری برای تقویت و ارتقای جایگاه برنامه­ریزی و سیاست­گذاری علمی و کارشناسی­شدة فرهنگی را دوچندان می­نماید[1]، حال آنکه مسؤولان شهری به زحمت می­توانند زمان خود با دیگر مسؤولان تنظیم و فرصتی را برای شرکت در جلسات شورای فرهنگ عمومی خالی نمایند.

همچنین تجربة گذشتة مدیران و مسؤولان شهرستان­ها حاکی از آن است که هربار اهتمام و توجه ویژة آنان به معضلات و مشکلات فرهنگی، آنان را به تشکیل اتاق فکر یا کارگروهی تخصصی واداشته است تا مسائل با دیدگاه و رویکرد کارشناسی بررسی شود، در عمل کثرت مشغله­های اداری و اجرایی حوزة مسؤولیت شخصی هر یک از ایشان، مانع از تشکیل منظم و مستمر اینگونه جلسات تخصصی شده است. مروری بر سابقة تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی نیز نشان می­دهد که حتی جلسات خود شورا نیز دقیقاً به همین دلیل به طور مداوم و پیاپی تشکیل نشده و بعضاً با چند ماه فاصلة زمانی تشکیل یافته است.

 راهکار گروه مشورتی

 

امروزه مسؤولان عالی هر کشور معمولاً از شخصیت­های جامع و برجستة علمی و از متخصصان مطرح در حوزة مسؤولیت خویش هستند که در امر برنامه­ریزی جامع فرهنگی برای کشور خود آشنایی و تبحر دارند. اما در هرم مدیریت یک کشور، هرچه به سطوح پایین­تر و در نهایت به قاعدة هرم نزدیک­تر شویم عمق کارشناسی و سطح تخصص و معلومات حرفه­ای و تئوریک کاهش یافته و بر سطح اجرایی و عملیاتی افراد افزوده می­شود. از این رو، در جوامع مختلف سعی می­شود این کاستی با روش­های مختلفی جبران شده و بازدهی فعالیت­ها تا حد امکان افزایش یابد.

در زمینه­ای که مورد بحث ماست یعنی شوراهای فرهنگ عمومی استان­ها و شهرستان­ها، یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارها برای افزایش سطح کارشناسی و تخصصی برنامه­ریزی­ها استفاده از یک شورای مشورتی است. بهره­گیری شوراهای فرهنگ عمومی استان و شهرستان از دیدگاه­های گروهی از صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی که در عرصة فرهنگ و اجتماع حضور فعال داشته و در عین حال گرفتار مشغله­ها و انبوه وظایف اجرایی نیستند، می­تواند تقویت­کنندة بار کارشناسی این شوراها باشد و به عنوان یک بازوی فکری و علمی، به غنا و استحکام تصمیمات و سیاست­های اتخاذ شدة آن بیفزاید. این گروه در صورتی که از کارشناسان زبده و جامع­الاطراف تشکیل شده و ظرفیت و توانمندی قابل توجهی داشته باشد، می­تواند به عنوان اتاق فکر یا شورای راهبردی فرهنگ استان یا شهرستان عمل نماید و ضمن رصد کردن همة عوامل و متغیرهای مؤثر بر حوزة فرهنگ منطقه، فعالیت­های فرهنگی و برنامه­ریزی­هایی را که از جانب سایر دستگاه­ها و نهادهای غیرعضو در شورا صورت می­گیرد و به نوعی بر فرهنگ جامعه تأثیر می­گذارد، بررسی، نقد، ساماندهی و پشتیبانی کند.

مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرج اخیراً طرحی را با همین مضمون به منظور تقویت شورای فرهنگ عمومی این شهرستان ارائه نموده است که پس از تأیید اعضا و اجرایی شدن، می­تواند به عنوان نمونه­ای عملی، نقاط قوت و ضعف خود را نمایان سازد و در صورت موفقیت­آمیز بودن، در سایر شوراهای استانی و شهرستانی نیز متناسب با نیازها و شرایط بومی آنها به اجرا در آید.

ادامه دارد...  

  داود صلاحی مشاور فرهنگی مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج 

                                                            و مسؤول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شهرستان

 

[1] مراجعه شود به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای­عالی انقلاب فرهنگی و برخی از دانشجویان، مسؤولان و فعالان فرهنگی کشور در تاریخ 26/9/81، 8/10/83، 13/10/84، 29/10/84، 12/2/85، 17/9/86، 14/2/87 و 7/7/87 و نیز ابلاغ سیاست­های کلی برنامة پنجم توسعه در چارچوب سند چشم­انداز بیست­سالة کشور از سوی معظم له در مورخ 21/10/87.



 

کلمات کلیدی :
ارسال به Google


افرا ::: یکشنبه 88 خرداد 10::: ساعت 11:44 صبح

محبت دوستان ()محبت


افرا[2] . انقلاب . تصدی گری . جشنواره . حاکمیتی . حمایت . داستان . داستان کوتاه . فرهنگ . فعالان فرهنگی . کتاب . کرج . کوتاه . مهندسی فرهنگی . نظارت . نمایش . هدایت . واگذاری . ارشاد .