سفارش تبلیغ
صبا ویژن



حمایتهای غیراصولی، آفت ادبیات دفاع در کشور است

 

به گزارش پایگاه خبری افرا، داستان نویس مطرح ادبیات پایداری ایران در نمایشگاه بزرگ کتاب استان در کرج با عنوان باغ کتاب گفت: یکی از آفتهای ادبیات دفاع مقدس، حمایتهایی است که از آن می شود، هرچند حمایت بد نیست اما چون مدیریتی روی این حمایتها انجام نمی شود به جایی نمی رسد.

"محمدرضا بایرامی" روز شنبه در نشست ادبی نمایشگاه بزرگ استان با 40 درصد تخفیف با عنوان"باغ کتاب" افزود: در بسیاری از حمایتها یک آدم غیر ادبی می خواهد برای ادبیات دفاع مقدس کاری انجام دهد و آن را به سویی ببرد که خودش می خواهد در حالیکه درک عمیقی از جنگ ندارد و ادبیات جنگ و پایداری محدود می شود. وی اضافه کرد: در طول دوران دفاع مقدس و در یک هزار و 200 کیلومتر مرز مشترک با عراق با قومیتهای مختلف ، قطعا اتفاقهای متعددی رخ داده که هرکسی از زاویه دید خود می تواند این داستانها را بیان کند.وی خاطرنشان کرد:در برخی نقاط جنگ کاملا مردمی بوده و حماسه هایی خلق شده که خود می تواند یک اثر خواندنی باشد. این داستان نویس برجسته گفت: متاسفانه اکنون مخاطب فکر می کند ادبیات جنگ به معنای ادبیات تشریفاتی است که به زور می خواهد به خورد مخاطب بدهند. بایرامی افزود: جذابترین شاهکارها و رمانهای دنیا همچون "جنگ و صلح" ، در طول تاریخ درباره جنگ بوده است چراکه جنگ عرصه است که در آن زندگی و مرگ به هم خیلی نزدیک است و یک داستان نویس هم غالبا به سه عنصر زندگی، مرگ و عشق می پردازد. وی خاطرنشان کرد: باوجود این شرایط عده ای تلاش دارند راه خودشان را بروند گاهی آثار نویسندگان دفاع مقدس تشویق می شود و گاهی هم عده ای آن را برنمی تابند و مورد انتقاد قرار می گیرند. وی اظهار داشت: امروز نویسندگان ادبیات دفاع مقدس باید بدانند که کاملا تنها هستند و اگر می خواهند اثری خلق کنند باید دست به کار شوند. وی یادآور شد: متاسفانه اشکال دیگر در کتابهای دفاع مقدس این است که مخاطب از انتشار بسیاری از آنها مطلع نمی شود چون توزیع کتاب به شکل خاص صورت می گیرد.
در پایان این نشست ادبی که شماری از نویسندگان و اهل قلم حضور داشتند از این نویسنده برجسته با اهدای لوح توسط مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج قدردانی شد. محمدرضابایرامی متولد 1340 دراردبیل،نویسنده معاصر ایرانی توانسته جایزه کبرای آبی سوییس را از آن خود کند وی یکی از داستان نویسان کودک ونوجوان 20 سال اخیر است.

 

                                                       کمیته اطلاع رسانی هفته کتاب کرج

 

 



 

کلمات کلیدی :
ارسال به Google


افرا ::: شنبه 88 آبان 30::: ساعت 1:7 عصر

محبت دوستان ()محبت


افرا[2] . انقلاب . تصدی گری . جشنواره . حاکمیتی . حمایت . داستان . داستان کوتاه . فرهنگ . فعالان فرهنگی . کتاب . کرج . کوتاه . مهندسی فرهنگی . نظارت . نمایش . هدایت . واگذاری . ارشاد .