سفارش تبلیغ
صبا ویژن



منتقد ادبیات داستانی: تمامی آثار نویسندگان بزرگ خواندنی نیست

به گزارش پایگاه خبری افرا - نویسنده و منتقد ادبیات داستانی و پایه گذار هنرستان داستان نویسی در حوزه هنری در نشست ادبی نمایشگاه بزرگ کتاب استان با عنوان باغ کتاب در کرج گفت: حقیقت این است که همه آثار نویسندگان بزرگ خواندن ندارد چرا که اصلا فرصت و مجالی برای خواندن همه آثار بزرگان وجود ندارد.

ا "محمد جواد جزینی" در نشست ادبی "همخوانی، نقد و بررسی داستان دلزده اثر آنتوان چخوف" افزود: خوانندگان داستانها باید ببینند که یک داستان چقدر می تواند به دانش تئوری و محتوایی آنها اضافه کند. وی اظهار داشت: برخی از آثار بزرگان برای خود نویسندگان آنها صرفا یک تمرین و مشق شب بوده و از آنجا که مردم فرصت کافی برای خواندن همه آثار ندارند باید انتخابهای خوبی داشته باشند و سیر مطالعاتی خود را مدنظر قرار دهند. وی خاطرنشان کرد: در عین حال یکی از مشکلات جامعه امروزی ما در مطالعه نداشتن سیر مطالعاتی است و این مهم در فرهنگ ما به دلایل گوناگون گم شده است.منتقد ادبیات داستانی گفت: یکی از ضعفهای محیط آموزشی و جریانهای ادبی جامعه ما این است که تلاش نشده تا یک سیر مدون آموزشی ایجاد شود و در هیچ یک از نهادهای دولتی و غیردولتی ، فهرستی در زمینه سیر مطالعاتی یافت نمی شود. جزینی افزود: هرچند این مجموعه در دست تهیه است و تا شش ماه آینده آماده می شود تا مردم بتوانند در سطوح مختلف (مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای) با گرایش ها و موضوع های گوناگون، داستان مورد علاقه خود را پیدا کنند. این منتقد داستان درباره داستان "دلزده" اثر آنتوان چخوف نیز گفت: از کتاب دلزده او که از آخرین داستانهای چخوف است به عنوان وصیت نامه چخوف یاد می شود. جزینی افزود: "دلزده" روایت اسقفی است که عنوانی دارد اما نسبت به این عنوان انتقاد دارد و از وضعیت خود راضی نیست ، اما از سوی دیگر امکان جدا شدن از حریم مقدس را نیز ندارد.وی اظهار داشت: این داستان درون مایه عمیق و روشنفکرانه ای دارد و چخوف از درون اسقف، پوسیدگی درون نظام کلیسا را نقد می کند و این شجاعت چخوف ، ستودنی است. جزینی خاطرنشان کرد: اسقف ، دلزده، خسته و ناتوان در حقیقت روایت خود چخوف است. وی افزود: این داستان در تکمیل داستان نویسی روسیه اهمیت به سزایی دارد اما گمان نمی رود امروز خوانندگان با توجه به حوصله و انتظار آنان از یک داستان کوتاه، این داستان چندان برایشان جذابیت داشته باشد چراکه این داستان از جنس قصه های کوتاه امروزی نیست .وی گفت: وقتی به چخوف به عنوان معلم نگریسته شود ممکن است دستاوردهای داستان نویسی او منطبق بر الگوی داستان نویسی امروز نباشد. وی تاکید کرد: با این وجود نمی توان تاثیر شگرف چخوف را بر داستان نویسی امروز انکار کرد، آنتوان چخوف نقش مهمی در تکوین مباحث و مبانی داستان کوتاه داشته است. جزینی افزود: چخوف نمایشنامه هایی نوشت که یک پرده بود و همه حوادث داستان در این پرده خلاصه می شد و او این دستاورد نمایشنامه ای را وارد داستان کرد که در این گونه داستانها به طول زندگی نمی توان رفت و در عرض زندگی شناور می ماند که به داستانهای چخوفی معروف شد و این هدیه چخوف به هنر داستان نویسی بود وی یادآور شد: بسیاری از داستانهای امروز میراث خوار تجربیات فنی چخوف است. در این نشست ادبی که در نمایشگاه بزرگ کتاب استان باغ کتاب در کرج برگزار شد شماری از نویسندگان و اهل قلم شرکت داشتند.  

                 

                                کمیته اطلاع رسانی هفته کتاب کرج

 

 



 

کلمات کلیدی :
ارسال به Google


افرا ::: پنج شنبه 88 آبان 28::: ساعت 1:18 عصر

محبت دوستان ()محبت


افرا[2] . انقلاب . تصدی گری . جشنواره . حاکمیتی . حمایت . داستان . داستان کوتاه . فرهنگ . فعالان فرهنگی . کتاب . کرج . کوتاه . مهندسی فرهنگی . نظارت . نمایش . هدایت . واگذاری . ارشاد .